Kontakt ul. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń
tel./fax: +48 56 611-37-12
e-mail: dziekanat_wnh@umk.pl

Bloki Kompetencyjne

Czym są bloki kompetencyjne?

Obecnie Wydział Nauk Historycznych UMK oferuje następujące bloki kompetencyjne:


Jak zapisać się na blok kompetencyjny?

Bloki kompetencyjne Wydziału Nauk Historycznych (WNH) obejmują zajęcia ogólnouniwersyteckie realizowane zarówno na naszym wydziale, jak i na innych wydziałach UMK, a także zajęcia kursowe z otwartym dostępem.

Aby rozpocząć naukę w ramach wybranego bloku, wystarczy wybrać zajęcia z listy i zapisać się w systemie USOS – bez konieczności składania deklaracji, wniosków czy innych dodatkowych formalności. Kiedy wszystkie zajęcia z bloku zostaną zrealizowane wystarczy złożyć wniosek o wystawienie certyfikatu.


Cyfrowy urząd – semestr zimowy

Tocząca się na naszych oczach cyfrowa rewolucja wpływa na każdy aspekt życia człowieka, w tym także na funkcjonowanie jednostek administracji publicznej. Narzędzia teleinformatyczne: systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją, systemy klasy CRM, EDMS, systemy dziedzinowe i dedykowane oraz bazy danych, już aktualnie są w powszechnym użyciu, a zakres ich wykorzystania ulega nieustannemu rozszerzaniu. Dzisiejsi i przyszli urzędnicy oraz klienci instytucji muszą być zapoznani z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w sektorze finansów publicznych oraz problemami związanymi z ich bezpieczeństwem, zarządzaniem i archiwizacją. Blok kompetencyjny „Cyfrowy urząd” stanowi odpowiedź na wyzwania, które przyniósł XXI wiek i postęp technologiczny.

Na proponowany blok kompetencyjny złoży się sześć przedmiotów ukierunkowanych na przekazanie kompetencji cyfrowych, zapoznanie osób studiujących z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w administracji i biznesie, mechanizmami wdrażania e-usług, konkretnymi rozwiązaniami realnie implementowanymi w urzędach administracji publicznej (m.in. systemami do elektronicznego zarządzania dokumentacją: EZD PUW, EZD RP, EZD SIDAS, EZD PROTON), kwestiami przechowywania, archiwizacji oraz bezpieczeństwa danych elektronicznych i systemów komputerowych. Przedmiot „Współczesna biurowość” będzie miał natomiast charakter wprowadzający do problematyki. Osoby uczestniczące w zajęciach – w maksymalnie praktycznym ujęciu na podstawie wielokrotnych studiów przypadku – uzyskają wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania współczesną dokumentacją, w tym szczególnie wykonywania czynności kancelaryjnych.

Uzyskanie certyfikatu będzie jednocześnie potwierdzeniem posiadania cenionych i poszukiwanych na rynku pracy kompetencji, które obejmą nie tylko umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami, ale także zdolność oceny ich wydajności, spełniania wymogów prawnych oraz zapewniania bezpieczeństwa przechowywanych danych. Udział w bloku kompetencyjnym będzie niewątpliwie cennym uzupełnieniem informacji prezentowanych m.in. na kierunkach: prawo, administracja, bezpieczeństwo wewnętrzne, zarządzanie, finanse i rachunkowość, architektura informacji.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Współczesna biurowość 1202-OG-BK-WB 2 ćwiczenia – 30 godzin
Systemy teleinformatyczne w administracji i biznesie 1202-OG-BK-STAB 3 laboratorium – 30 godzin
System EZD RP 1202-OG-BK-SEZDRP 4 laboratorium – 30 godzin
E-administracja 1202-OG-BK-EA 4 laboratorium – 30 godzin
Nowoczesne metody przechowywania e-dokumentów 1202-OG-BK-NMPE 4 ćwiczenia – 30 godzin
Podstawy cyberbezpieczeństwa 0800-OG-CYBERBEZP 3 wykład – 30 godzin

Historia w przekazie medialnym – semestr letni

We współczesnej przestrzeni medialnej odwołania do przeszłości występują w wielu kontekstach, od politycznego po rozrywkowy. Ta „użytkowa” funkcja historii wymaga jednak od twórców medialnego przekazu odpowiedniego przygotowania merytorycznego, uwiarygadniającego przekazywane treści. Proponowany blok kompetencyjny stanowi odpowiedź na tę potrzebę. W jego ramach studenci zdobędą umiejętności twórczej prezentacji tematyki historycznej w środkach medialnego przekazu. Uzyskają w ten sposób kompetencje istotne w różnych branżach, od dziennikarstwa, przez edukację historyczną, po tworzenie szeroko rozumianej popkultury. Ważna będzie również nauka krytycznego spojrzenia na medialne treści, weryfikowania danych oraz właściwego korzystania ze źródeł. Uczestnicy nabędą w ten sposób kompetencje ogólne w zakresie korzystania ze współczesnych mediów.

Innym aspektem bloku jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość odniesień do przeszłości w kulturze i uwrażliwienie na niuanse w opowiadaniu dziejów. Buduje to z jednej strony ideę profesjonalizmu twórców medialnych treści, z drugiej promuje postawę obywatelską, unikającą polaryzacji. Ta ostatnia często rozwija się bowiem na gruncie nieporozumień w odbiorze „historycznych” treści w mediach. Studenci w ramach bloku nauczą się zachowywać równowagę między uczciwością w opowiadaniu o przeszłości a chęcią zdobycia zainteresowania odbiorcy.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Problemy współczesnego świata 1202-OG-BK-PWS 2 wykład – 30 godzin
Redagowanie tekstów prasowych o tematyce historycznej 1202-OG-BK-RTP 3 laboratorium – 30 godzin
Historia w popkulturze 1202-OG-BK-HwP 3 ćwiczenia – 30 godzin
Historia w telewizji i filmie 1202-OG-BK-HwTiF 3 ćwiczenia – 30 godzin
Obrazy, symbole, znaki w systemie komunikacji 1202-OG-BK-OSZ 3 ćwiczenia – 30 godzin
Historia w przestrzeni publicznej 1202-OG-BK-HPP 3 ćwiczenia – 30 godzin

Z nauką pod wodę – nurkowanie naukowe (metody i techniki) – semestr letni

Techniki i metody badań podwodnych są wykorzystywane przez badaczy reprezentujących wiele dyscyplin naukowych. W naukach o ziemi i środowisku, biologicznych czy archeologicznych, pozwalają one na poszerzenie pola badawczego. Podstawą metodyki badań podwodnych jest nurkowanie i procedury związane z nurkowaniem. Jest to podstawowa umiejętność, którą naukowiec musi posiąść, aby móc prowadzić badania w środowisku podwodnym. Następnie wykorzystywany jest zestaw technik pozwalających pozyskiwać dane, eksplorować, dokumentować i analizować badany obszar.

Tradycja prowadzenia badań podwodnych, często o interdyscyplinarnym charakterze, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu sięga końca lat 70. XX wieku. Ten czas pozwolił wypracować oryginalne i autorskie techniki badań podwodnych wykorzystywane również przez ośrodki badawcze w kraju i na świecie.

Proponowany blok kompetencyjny ma na celu przekazać studentkom i studentom podstawowe umiejętności w zakresie badań podwodnych. Skonstruowany jest w sposób, który pozwoli na wykorzystywanie pozyskanych umiejętności w wielu dyscyplinach badawczych.

Blok kompetencyjny zawiera teorię i praktykę nurkowania co pozwoli beneficjentom na przebywanie w środowisku wodnym. Następnie przekazane zostaną umiejętności i wiedza z podstawowych metod badawczych pozwalających pozyskiwać dane ze środowiska wodnego. Absolwenci tego kursu będą mieli możliwość uzyskania międzynarodowych certyfikatów nurkowych, oraz uczestniczenia w praktykach badawczych.

Tego typu blok kompetencyjny jest wyjątkowy na poziomie krajowym ponieważ przekazuje zwarty pakiet wiedzy i umiejętności praktycznych pozwalający przyszłym badaczom na naukową eksplorację środowiska wodnego. Ponadto program nauczania wpisuje się w schemat europejskich standardów nurkowania naukowego „scientific diving”, co pozwoli absolwentom również na uczestniczenie w badaniach poza granicami kraju.

Przedmiot Kod USOS i link do opisu przedmiotu Punkty ECTS Forma i wymiar zajęć
Teoria nurkowania 1201-OG-BK-TN 2 konwersatorium – 30 godzin
Metodyka badań podwodnych 1201-OG-BK-MBP 2 laboratorium – 30 godzin
Podwodne badania środowiskowe 1201-OG-BK-PBS 2 ćwiczenia – 30 godzin
Praktyka nurkowania 1201-OG-BK-PN 3 ćwiczenia – 45 godzin
Praktyka badań podwodnych 1201-OG-BK-PBP 3 ćwiczenia – 45 godzin

powrót na górę strony