Bloki Kompetencyjne
Czym są bloki kompetencyjne?
- Bloki kompetencyjne to tematyczne grupy zajęć (od 4 do 6 przedmiotów) o łącznej wartości 12 punktów ECTS, które pozwalają osobom studiującym zdobyć kluczowe na rynku pracy kompetencje oraz rozszerzyć swoje zainteresowania.
- Bloki są realizowane poza programami studiów i mogą w nich uczestniczyć studentki i studenci UMK, niezależnie od kierunku. Ukończenie bloku potwierdzane jest certyfikatem, który można otrzymać jeszcze przed zakończeniem studiów.
- Realizacja bloku może odbywać się w ciągu kilku lat – w trakcie studiów I lub II stopnia, albo w ramach jednolitych studiów magisterskich. W trakcie nauki można ukończyć więcej niż jeden blok kompetencyjny.
- Każda osoba studiująca może bezpłatnie uczestniczyć w dwóch zajęciach z bloku rocznie, a jeśli w programie studiów ma zajęcia ogólnouniwersyteckie to je również może wykorzystać na realizację bloku.
Obecnie Wydział Nauk Historycznych UMK oferuje następujące bloki kompetencyjne:
- Cyfrowy urząd (semestr zimowy)
- Historia w przekazie medialnym (semestr letni)
- Z nauką pod wodę – nurkowanie naukowe (metody i techniki) (semestr letni)
Jak zapisać się na blok kompetencyjny?
Bloki kompetencyjne Wydziału Nauk Historycznych (WNH) obejmują zajęcia ogólnouniwersyteckie realizowane zarówno na naszym wydziale, jak i na innych wydziałach UMK, a także zajęcia kursowe z otwartym dostępem.
Aby rozpocząć naukę w ramach wybranego bloku, wystarczy wybrać zajęcia z listy i zapisać się w systemie USOS – bez konieczności składania deklaracji, wniosków czy innych dodatkowych formalności. Kiedy wszystkie zajęcia z bloku zostaną zrealizowane wystarczy złożyć wniosek o wystawienie certyfikatu.
Cyfrowy urząd – semestr zimowy
Tocząca się na naszych oczach cyfrowa rewolucja wpływa na każdy aspekt życia człowieka, w tym także na funkcjonowanie jednostek administracji publicznej. Narzędzia teleinformatyczne: systemy do elektronicznego zarządzania dokumentacją, systemy klasy CRM, EDMS, systemy dziedzinowe i dedykowane oraz bazy danych, już aktualnie są w powszechnym użyciu, a zakres ich wykorzystania ulega nieustannemu rozszerzaniu. Dzisiejsi i przyszli urzędnicy oraz klienci instytucji muszą być zapoznani z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w sektorze finansów publicznych oraz problemami związanymi z ich bezpieczeństwem, zarządzaniem i archiwizacją. Blok kompetencyjny „Cyfrowy urząd” stanowi odpowiedź na wyzwania, które przyniósł XXI wiek i postęp technologiczny.
Na proponowany blok kompetencyjny złoży się sześć przedmiotów ukierunkowanych na przekazanie kompetencji cyfrowych, zapoznanie osób studiujących z nowoczesnymi technologiami wykorzystywanymi w administracji i biznesie, mechanizmami wdrażania e-usług, konkretnymi rozwiązaniami realnie implementowanymi w urzędach administracji publicznej (m.in. systemami do elektronicznego zarządzania dokumentacją: EZD PUW, EZD RP, EZD SIDAS, EZD PROTON), kwestiami przechowywania, archiwizacji oraz bezpieczeństwa danych elektronicznych i systemów komputerowych. Przedmiot „Współczesna biurowość” będzie miał natomiast charakter wprowadzający do problematyki. Osoby uczestniczące w zajęciach – w maksymalnie praktycznym ujęciu na podstawie wielokrotnych studiów przypadku – uzyskają wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania współczesną dokumentacją, w tym szczególnie wykonywania czynności kancelaryjnych.
Uzyskanie certyfikatu będzie jednocześnie potwierdzeniem posiadania cenionych i poszukiwanych na rynku pracy kompetencji, które obejmą nie tylko umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami, ale także zdolność oceny ich wydajności, spełniania wymogów prawnych oraz zapewniania bezpieczeństwa przechowywanych danych. Udział w bloku kompetencyjnym będzie niewątpliwie cennym uzupełnieniem informacji prezentowanych m.in. na kierunkach: prawo, administracja, bezpieczeństwo wewnętrzne, zarządzanie, finanse i rachunkowość, architektura informacji.
| Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
| Współczesna biurowość | 1202-OG-BK-WB | 2 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Systemy teleinformatyczne w administracji i biznesie | 1202-OG-BK-STAB | 3 | laboratorium – 30 godzin |
| System EZD RP | 1202-OG-BK-SEZDRP | 4 | laboratorium – 30 godzin |
| E-administracja | 1202-OG-BK-EA | 4 | laboratorium – 30 godzin |
| Nowoczesne metody przechowywania e-dokumentów | 1202-OG-BK-NMPE | 4 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Podstawy cyberbezpieczeństwa | 0800-OG-CYBERBEZP | 3 | wykład – 30 godzin |
Historia w przekazie medialnym – semestr letni
We współczesnej przestrzeni medialnej odwołania do przeszłości występują w wielu kontekstach, od politycznego po rozrywkowy. Ta „użytkowa” funkcja historii wymaga jednak od twórców medialnego przekazu odpowiedniego przygotowania merytorycznego, uwiarygadniającego przekazywane treści. Proponowany blok kompetencyjny stanowi odpowiedź na tę potrzebę. W jego ramach studenci zdobędą umiejętności twórczej prezentacji tematyki historycznej w środkach medialnego przekazu. Uzyskają w ten sposób kompetencje istotne w różnych branżach, od dziennikarstwa, przez edukację historyczną, po tworzenie szeroko rozumianej popkultury. Ważna będzie również nauka krytycznego spojrzenia na medialne treści, weryfikowania danych oraz właściwego korzystania ze źródeł. Uczestnicy nabędą w ten sposób kompetencje ogólne w zakresie korzystania ze współczesnych mediów.
Innym aspektem bloku jest kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość odniesień do przeszłości w kulturze i uwrażliwienie na niuanse w opowiadaniu dziejów. Buduje to z jednej strony ideę profesjonalizmu twórców medialnych treści, z drugiej promuje postawę obywatelską, unikającą polaryzacji. Ta ostatnia często rozwija się bowiem na gruncie nieporozumień w odbiorze „historycznych” treści w mediach. Studenci w ramach bloku nauczą się zachowywać równowagę między uczciwością w opowiadaniu o przeszłości a chęcią zdobycia zainteresowania odbiorcy.
| Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
| Problemy współczesnego świata | 1202-OG-BK-PWS | 2 | wykład – 30 godzin |
| Redagowanie tekstów prasowych o tematyce historycznej | 1202-OG-BK-RTP | 3 | laboratorium – 30 godzin |
| Historia w popkulturze | 1202-OG-BK-HwP | 3 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Historia w telewizji i filmie | 1202-OG-BK-HwTiF | 3 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Obrazy, symbole, znaki w systemie komunikacji | 1202-OG-BK-OSZ | 3 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Historia w przestrzeni publicznej | 1202-OG-BK-HPP | 3 | ćwiczenia – 30 godzin |
Z nauką pod wodę – nurkowanie naukowe (metody i techniki) – semestr letni
Techniki i metody badań podwodnych są wykorzystywane przez badaczy reprezentujących wiele dyscyplin naukowych. W naukach o ziemi i środowisku, biologicznych czy archeologicznych, pozwalają one na poszerzenie pola badawczego. Podstawą metodyki badań podwodnych jest nurkowanie i procedury związane z nurkowaniem. Jest to podstawowa umiejętność, którą naukowiec musi posiąść, aby móc prowadzić badania w środowisku podwodnym. Następnie wykorzystywany jest zestaw technik pozwalających pozyskiwać dane, eksplorować, dokumentować i analizować badany obszar.
Tradycja prowadzenia badań podwodnych, często o interdyscyplinarnym charakterze, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu sięga końca lat 70. XX wieku. Ten czas pozwolił wypracować oryginalne i autorskie techniki badań podwodnych wykorzystywane również przez ośrodki badawcze w kraju i na świecie.
Proponowany blok kompetencyjny ma na celu przekazać studentkom i studentom podstawowe umiejętności w zakresie badań podwodnych. Skonstruowany jest w sposób, który pozwoli na wykorzystywanie pozyskanych umiejętności w wielu dyscyplinach badawczych.
Blok kompetencyjny zawiera teorię i praktykę nurkowania co pozwoli beneficjentom na przebywanie w środowisku wodnym. Następnie przekazane zostaną umiejętności i wiedza z podstawowych metod badawczych pozwalających pozyskiwać dane ze środowiska wodnego. Absolwenci tego kursu będą mieli możliwość uzyskania międzynarodowych certyfikatów nurkowych, oraz uczestniczenia w praktykach badawczych.
Tego typu blok kompetencyjny jest wyjątkowy na poziomie krajowym ponieważ przekazuje zwarty pakiet wiedzy i umiejętności praktycznych pozwalający przyszłym badaczom na naukową eksplorację środowiska wodnego. Ponadto program nauczania wpisuje się w schemat europejskich standardów nurkowania naukowego „scientific diving”, co pozwoli absolwentom również na uczestniczenie w badaniach poza granicami kraju.
| Przedmiot | Kod USOS i link do opisu przedmiotu | Punkty ECTS | Forma i wymiar zajęć |
| Teoria nurkowania | 1201-OG-BK-TN | 2 | konwersatorium – 30 godzin |
| Metodyka badań podwodnych | 1201-OG-BK-MBP | 2 | laboratorium – 30 godzin |
| Podwodne badania środowiskowe | 1201-OG-BK-PBS | 2 | ćwiczenia – 30 godzin |
| Praktyka nurkowania | 1201-OG-BK-PN | 3 | ćwiczenia – 45 godzin |
| Praktyka badań podwodnych | 1201-OG-BK-PBP | 3 | ćwiczenia – 45 godzin |
ul. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń