Procedura habilitacyjna
Zgodnie z § 12 Rozporządzenia MNiSW z dnia 30 października 2015 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora (Dz. U. z 2015 r., poz. 1842) osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora habilitowanego składa do Centralnej Komisji wniosek o wszczęcie postępowania habilitacyjnego wraz z podaniem tytułu osiągnięcia naukowego. Do wniosku o wszczęcie postępowania habilitacyjnego kandydat załącza (w formie odrębnych załączników):
- poświadczoną przez jednostkę organizacyjną przeprowadzającą postępowanie habilitacyjne kopię dokumentu stwierdzającego posiadanie stopnia doktora;
- autoreferat przedstawiający opis jego dorobku i osiągnięć naukowych, w szczególności określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. 2014 poz. 1852) – w sposób jednoznacznie wyróżniony w autoreferacie, w języku polskim i angielskim;
- wykaz opublikowanych prac naukowych – z uwzględnieniem wymagań określonych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 września 2011 r. w sprawie kryteriów oceny osiągnięć osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego (Dz. U. nr 196, poz. 1165). Jeżeli w zakresie któregokolwiek z punktów, przewidzianych w powyższym wzorze, kandydat nie ma osiągnięcia – należy wpisać BRAK;
- informacje o:
- osiągnięciach dydaktycznych dydaktycznych i sprawowanej opiece naukowej nad studentami, lekarzami w toku specjalizacji lub doktorantami w charakterze opiekuna naukowego lub promotora pomocniczego wraz z wykazem przewodów doktorskich,
- współpracy z instytucjami, organizacjami i towarzystwami naukowymi albo działającymi w zakresie sztuki w kraju i za granicą,
- odbytych stażach krajowych lub zagranicznych ośrodkach naukowych lub akademickich,
- działalności popularyzującej naukę;
- dane teleadresowe w formie odrębnego dokumentu (adres zamieszkania, nr telefonu, e-mail),
- analizę bibliometryczną przygotowaną przez Bibliotekę Uniwersytecką,
- prace stanowiące osiągnięcie naukowe w wersji elektronicznej (dzieło opublikowane w całości lub w zasadniczej części, albo cykl publikacji powiązanych tematycznie)
- informację o przebiegu postępowania habilitacyjnego lub przewodu habilitacyjnego, jeżeli habilitant ubiegał się uprzednio o nadanie stopnia doktora habilitowanego; przedmiotowe oświadczenie powinno zawierać informację o dziedzinie i dyscyplinie, w której kandydat ubiegał się o habilitację oraz o wyniku tego postępowania/przewodu (rodzaj uchwały, w tym umorzenie);
- dwie płyty CD z elektroniczną wersją wniosku i załączników.
Wniosek o wszczęcie postępowania habilitacyjnego wraz z załącznikami przedkłada się Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów w formie elektronicznej i w formie papierowej. Załączniki, o których mowa w pkt 2-5, 8 wymagają podpisu Habilitanta.
Forma elektroniczna wniosku wraz z załącznikami musi być tożsama z formą papierową, uwzględniając również wymagane podpisy na tych dokumentach.
Zgodnie z § 12 ust. 3 wymienionego na wstępie Rozporządzenia, w przypadku gdy osiągnięciem naukowym jest część pracy zbiorowej, habilitant przedkłada oświadczenia wszystkich jej współautorów, określające indywidualny wkład każdego z nich w jej powstanie. W przypadku gdy praca zbiorowa ma więcej niż pięciu współautorów, habilitant załącza oświadczenie określające jego indywidualny wkład w powstanie tej pracy oraz oświadczenia co najmniej czterech pozostałych współautorów. Habilitant jest zwolniony z obowiązku załączenia oświadczenia w przypadku śmierci współautora, uznania go za zmarłego albo jego trwałego uszczerbku na zdrowiu uniemożliwiającego uzyskanie wymaganego oświadczenia.